Digital PR en SEO: een katalysator voor optimale zichtbaarheid

Als ondernemer wil je zichtbaar zijn, zowel offline als online. SEO (Search Engine Optimization) is dan ook een van de key instrumenten om zichtbaarheid te realiseren, behouden en vergroten. Het combineren van diverse digitale strategieën kan als een katalysator werken voor merk zichtbaarheid. Zo kan digitale PR jouw online positie verder verstevigen en zorgt een sterke SEO strategie andersom voor een hogere succesrate van je online PR activiteiten. Voor dit artikel spraken we met Peter Dragstra, co-founder van online marketingbureau Ecoteers. We diepen de SEO-PR tandem uit en geven praktijkvoorbeelden ter illustratie.

SEO inzichten als basis voor een PR campagne

Door zoekvolumes en dynamieken in de markt nauwgezet te volgen, ontdek je waar jouw doelgroep op zoekt.

Co-founder Peter van online marketingbureau Ecoteers: “Wij krijgen de helft van ons verkeer uit Google. Sindskort hebben wij veel bezoekers die binnenkomen door zoekopdrachten als ‘Na helpful content Google zakken in verkeer oorzaken’. Dit is een zoekterm die pas recentelijk is gegroeid omdat veel websites sinds deze Google update een klap hebben gekregen. De bedrijven die hier last van hebben zoeken naar antwoorden en hulp. Omdat wij hier informatie over delen, krijgen we meer verkeer via Google binnen.”

SEO is dus meer dan een eenmalig plan opzetten en uitvoeren. Het omvat het constant monitoren van posities, oppikken van trends in de markt en nieuwe behoeftes bij je doelgroep en relevante content delen. In het geval van een trend of ontstane vraag gerelateerd aan jouw vakgebied – zoals de helpful content update voor Ecoteers – loont het dus om hier informatie over te delen.

Boeiende PR content

Online PR activiteiten hebben uiteraard meerwaarde voor de bekendheid en reputatie van je merk. Gebruik je een sterke SEO strategie als basis, dan zal PR content meer tractie krijgen. Staat de PR content op sterke domeinen, is de content geoptimaliseerd voor zoekmachines, en speelt het in op recente trends, dan zal het hoger verschijnen in zoekmachines en makkelijker ontdekt worden. Kortom: je bereikt meer mensen.

Het wederkerende voordeel is dat PR content die meer gezien wordt en op betere domeinen staat, ook meer SEO waarde biedt. Wanneer een platform met hoge autoriteit naar jouw website linkt, is dat bijvoorbeeld een belangrijke stem die zoekmachines zullen waarderen en die de autoriteit van jouw website zal versterken. Daarnaast scoren nieuwsartikelen doorgaans goed in Google, waardoor je op bijvoorbeeld je merknaam ineens een extra hoge kwaliteit top 5 zoekresultaat realiseert. Zo heb je dus ook meer regie over wat er in zoekmachines wordt getoond wanneer mensen op jouw merknaam zoeken. Dit is in een notendop hoe SEO en PR elkaar versterken.

Het gaat verder dan content delen op onze eigen website. Het is ook goed om als bedrijf en individu gastartikelen te delen op andere platforms.
Peter Dragstra

Hoe gastartikelen merkbekendheid boosten

Hoewel je misschien verwacht dat gastartikelen al snel de kosten doen oplopen, hoeft dat niet zo te zijn. Wanneer je Googelt op ‘gastblogger gezocht’ vind je binnen no time een set aan platforms die graag content geschreven zien worden, die vervolgens met naam wordt gepubliceerd. Zo kun je je expertise delen en tevens naamsbekendheid doen groeien.

Zo kies je het beste platform

Als je gastblogs wilt inzetten, is het belangrijk om background checks van de platforms te doen. Zo haal je het maximale resultaat uit het gastblog. Een artikel op een website met een hoge autoriteit  en veel verkeer biedt natuurlijk meer waarde voor je merkbekendheid dan een website waar dit lager ligt. Mochten er randvoorwaarden aan het gastartikel zitten, dan is het belangrijk om deze ook te vergelijken. Zijn er bijvoorbeeld voorwaarden aan het invoegen van een link naar je eigen website?

Het effect op SEO en PR

Schrijf je een gastartikel en zitten daar één of meerdere links naar je website in, dan biedt dat naast merkbekendheid ook SEO-wise voordelen. Gastartikelen zijn dan ook vaak onderdeel van een sterke SEO strategie.

Kijken we naar de voordelen voor PR resultaten, dan is naast off-page PR – op andere websites en nieuwsplatforms – ook on-page PR – op de eigen website – stukken meer waard wanneer het geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Gebruik SEO inzichten om bijvoorbeeld in te spelen op trending zoekopdrachten.

PR middels media-aandacht

Hebben we het over online PR, dan moeten we ook spontaan gecreëerde content door derde partijen niet vergeten. Waar je bij gastartikelen zelf de regie over de inhoud hebt, is dat bij artikelen op nieuwsplatforms niet direct het geval. Win je bijvoorbeeld een prijs met je merk of start je een bijzonder initiatief, dan kan dit worden opgepikt door de lokale en nationale media. Wanneer deze nieuwsartikelen een link naar je website bevatten, zijn ze tevens nuttig voor SEO. Weer een win-win dus.

Reversed outreach

Een nieuwe methode die steeds vaker wordt toegepast is reversed outreach. In plaats van zelf contact te leggen met externe partijen, bijvoorbeeld als gastblogger, zorg je er hierbij voor dat andere platforms zelf gaan linken naar jou, omdat ze terechtkomen bij jouw content.

Hoe je dat doet? Door het type content dat je maakt. Ga bijvoorbeeld na wat veelgezochte bronnen met cijfers zijn waar bloggers en journalisten naar op zoek zijn en welke zoekopdrachten daarbij horen. Denk aan statistieken over gebruik van social media platformen of nieuwe producten. Vervolgens schrijf je content die hierover gaat en dus scoort op deze zoektermen. Bij reversed outreach ga je een stap verder dan je doelgroep – want dat zijn niet de journalisten en bloggers – maar zorg je dat de content die je doelgroep leest een link naar jouw website bevat.

Een voordeel van reversed outreach is dat je minder budget nodig hebt dan bij actieve linkbuilding waarbij je zelf op zoek gaat naar contentmakers en goede domeinen om - vaak betaald - een link te laten plaatsen. Onze eerste ervaringen hiermee zijn veelbelovend.
Peter Dragstra

Het langetermijneffect van SEO en PR: een domein waar geen ad uitgaven nodig zijn

Een sterke integratie van SEO en PR brengt ook op de lange termijn grote voordelen met zich mee. De gecombineerde strategie brengt een 1 + 1 = 3 effect teweeg. Door de versterkende effecten van SEO op PR en andersom groeit je website en merknaam steeds verder in bekendheid en autoriteit. Zo profiteer je van een permanente en solide online zichtbaarheid.

Dankzij meer naamsbekendheid, reputatie én verkeer op je website, kun je een grote slok op een borrel besparen qua kosten. We hebben het over advertenties, die bij veel bedrijven toch een aanzienlijke kostenpost zijn.

Zo ga je van start met een sterke SEO-PR tandem

Mochten SEO en PR in jouw organisatie door twee compleet andere teams gedaan worden, dan is het tijd om wat bruggen te slaan. De twee integreren vraagt immers om samenwerking. Een paar praktische tips om dit gestroomlijnd op gang te brengen:

  1. Ontwikkel gedeelde KPI’s zodat je samen naar dezelfde doelen werkt. Dat zorgt niet alleen voor helderheid, maar zorgt er ook voor dat de samenwerking meer als vanzelf loopt. Denk hierbij aan KPI’s op het gebied van zichtbaarheid of websiteverkeer.
  2. Gebruik online tools en platforms waar gezamenlijk in gewerkt wordt. Dezelfde data en monitoring maakt communicatie makkelijker. Peter: “Semrush  geeft ons bij Ecoteers altijd enorm veel inzichten die ook goed gebruikt kunnen worden voor PR campagnes. Daarnaast zijn er ook diverse gratis websites waarmee je trends kunt ontdekken. Bijvoorbeeld deze: https://explodingtopics.com/.”
  3. Combineer SEO en PR content in één contentkalender. Zo ontdek je sneller inhakers en is het eenvoudiger om werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Samen de planning maken betekent samen brainstormen en zo worden inzichten uit beide vakgebieden uitgewisseld. Denk aan SEO inzichten op basis van groeiende zoektermen en creatieve storytelling ideeën vanuit PR om content pakkender te maken. Zo scoor je hoger in zoekmachines én weet je lezers te boeien en overtuigen.

In de dynamische digitale wereld van vandaag de dag is het van essentieel belang om flexibel te zijn en te veranderen. Alleen dan weet je het maximale uit je marketing strategieën te halen. Het combineren van SEO en PR is daar een voorbeeld van en het werkt bovendien twee kanten op: zoekmachine optimalisatie geeft PR activiteiten een boost, terwijl slimme PR content bijdraagt aan een groeiende website autoriteit en meer bezoekers.