De rol van automatisering in moderne bedrijfsstrategieën

Verhoogde efficiëntie en betere klantrelaties? Organisaties die ervoor kiezen om slimme technologieën in hun bedrijfsstrategie te integreren profiteren hiervan. Ook automatisering is een krachtig middel om concurrentie voor te blijven. Een belangrijke technologie om automatisering te bewerkstelligen is vandaag de dag kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als AI. Van alledaagse werkzaamheden tot aan ingewikkelde beslissingen op hoger niveau: in verschillende sectoren kunnen taken gedeeltelijk worden overgenomen met behulp van deze complexe algoritmen.

Op welke onderdelen van je bedrijfsstrategie kun je automatisering inzetten, welke voordelen levert dat en hoe draagt dit bij aan een toekomstbestendig bedrijf? Je leest het in dit artikel.

Hoe zet je automatisering in?

In je bedrijfsstrategie stel je als organisatie doelen en visies op korte en lange termijn. Door gericht te bepalen wat je wilt bereiken en hier een plan voor uit te werken, heb je een helder doel om op te sturen. Nog beter is het als je dit vertaalt naar KPIs om de voortgang te monitoren. Zo kun je tijdig bijsturen waar nodig.

Door trends, concurrenten en klantgedrag te analyseren, vergaar je belangrijke inzichten en maak je het mogelijk om proactief in te spelen op veranderingen binnen de branche. Doelen, data en monitoring spelen niet alleen op bedrijfsniveau, maar ook op specialistisch niveau zoals in het marketingteam een grote rol.

Automatisering maakt zowel het vergaren als het analyseren van data stukken efficiënter. Machines en software nemen al decennialang in allerlei soorten en maten menselijke arbeid over. Al in de oudheid waren Grieken en Egyptenaren bezig met het uit handen nemen van handmatig werk door machines. Tegenwoordig wordt automatisering met name doorgevoerd door middel van geavanceerde technologieën. Een voorbeeld hiervan is kunstmatige intelligentie (AI), wat ook in de content marketing op allerlei manieren wordt ingezet.

Al in de oudheid waren Grieken en Egyptenaren bezig met het uit handen nemen van handmatig werk door machines
Automatisering maakt zowel het vergaren als het analyseren van data stukken efficiënter

3x voordelen van automatisering voor jouw bedrijf

De rol van automatisering in bedrijfsstrategieën van nu omvat meer dan alleen het gebruiken van de meest actuele gadgets en software. Geavanceerde technologieën zijn namelijk ook in staat om complexer menselijk (denk)werk over te nemen. Zo kun je geautomatiseerde flows inrichten. Ontdek hieronder drie key voordelen van automatisering implementeren in je strategie.

#1: Efficiëntiewinst: bespaar tijd en geld

Eén van de grootste voordelen van het integreren van slimme technologieën is dat je organisatiebreed meer tijd overhoudt voor kernwerkzaamheden. Hiermee worden taken bedoeld die écht waarde leveren. Voorbeelden van efficiëntieverhogende technologie zijn warehouse management systeem (WMS) software en AI-gestuurde chatbot. Met worden dagelijkse werkzaamheden in het magazijn beheerd en gecontroleerd. Je kunt bijvoorbeeld altijd achterhalen waar een product zich bevindt in het magazijn. Ook wordt er automatisch een paklijst aangemaakt als er een bestelling binnenkomt via jouw webshop. Zo komen er door automatisering vele handmatige handelingen te vervallen.

60% van de consumenten verkiest messaging boven e-mail of telefoongesprekken. Dankzij AI-software kunnen klantenservice taken 24 uur per dag en 7 dagen per week worden overgenomen. Wist je dat 69% van de klanten een chatbot zouden gebruiken als deze sneller een oplossing weet te bieden?

In bedrijven gebruikt momenteel 53% AI assistentie op IT-afdelingen. Hiervan gebruikt 23% de chatbots voor administratieve werkzaamheden en 37% bij customer support. Veel bedrijven laten de AI-chatbot gemakkelijke vragen volledig afhandelen en wanneer een vraag te complex is om door AI te beantwoorden, wordt deze automatisch doorgezet naar een reallife medewerker. Zo blijft er voor de medewerker van de helpdesk meer tijd over om zich te focussen op complexe hulpvragen en zijn er in totaliteit minder uren nodig om klanten goede service te verlenen.

#2: Optimaliseer de klantreis met een soepele flow

Automatisering realiseert niet alleen merkbare waarde in je organisatie, maar ook voor je klanten. Zo kun je IT-automatiseringsopties implementeren om beter en sneller aan wensen van klanten te voldoen. Een soepele klantreis draagt bij aan klantenbinding, wat cruciaal is in de e-commerce.

Slimme webshop software is een goed voorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan een goede zoekfunctie op je website, mogelijkheden tot productconfiguratie, geavanceerde up- en crosselling en een overzichtelijk klantportaal met handige mogelijkheden. Stuk voor stuk elementen die de customer experience verbeteren. De naadloze integratie van dergelijke software aan de backoffice zijde draagt bovendien bij aan een soepel en snel order- en leveringsproces wat klanttevredenheid hoog houdt.

Lees meer over webshop integraties.

#3: Neem al je beslissingen datagedreven

Bij vrijwel elke te nemen beslissing komt tegenwoordig data om de hoek kijken. Hoewel de ene ondernemer natuurlijk intuïtiever handelt dan de andere, is een belangrijke beslissing zonder raadpleging van data vrij onverstandig en uitzonderlijk.

De uitgebreidheid van die data en de bijbehorende analyse kan steeds verder toenemen dankzij AI algoritmen. Hiermee kunnen op geautomatiseerde wijze gigantische hoeveelheden data worden verwerkt. Denk daarbij aan het voorspellen van trends, het creëren van een betrouwbare omzetprognose en het vergelijken van de winstgevendheid van mogelijke investeringen. Dat bespaart dus niet alleen tijd en moeite in dataverzameling, maar ook in de analyse hiervan. Zo til je je inzichten en besluitvorming op eenvoudige wijze naar een hoger niveau.

De uitgebreide data geeft je niet alleen meer zekerheid in het nemen van beslissingen, maar biedt ook controle en grip op de strategische koers van het bedrijf.

In bedrijven gebruikt momenteel 53% AI assistentie op IT-afdelingen. Hiervan gebruikt 23% de chatbots voor administratieve werkzaamheden en 37% bij customer support
Neem al je beslissingen datagedreven

Hoe zit het met het toekomstperspectief?

De verwachting voor 2025 is dat bedrijven meer zullen investeren in digitale veerkracht, waaronder infrastructuur en flexibiliteit. Daar komen automatisering en AI-gestuurde tools goed bij van pas. Ook geavanceerdere AI-tools zullen steeds meer geïntegreerd worden volgens het IDC. Denk hierbij onder andere aan spraak- en gebaar technologieën, die de gebruiksvriendelijkheid van websites kunnen verbeteren.

Voorspelde effecten op de arbeidsmarkt meenemen in bedrijfsstrategie

Wil je profiteren van de voordelen van automatisering, dan vraagt dat ook de juiste expertise onder personeel. Er is personeel nodig om technologie te ontwerpen of software te implementeren, en deze daarna te bedienen en onderhouden.

Deze ontwikkeling is al merkbaar in de arbeidsmarkt, waar een toenemende vraag is naar IT-personeel. Het kan dan ook een uitdaging zijn om geschikte experts te vinden. In plaats van nieuw personeel kun je als organisatie ook huidige medewerkers omscholen. Door daar tijdig mee starten zorg je voor een toekomstbestendig personeelsbestand.

Nieuwe banen zijn nodig om de automatiseringstools te kunnen gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat hogeropgeleiden gemiddeld genomen minder routineus werk doen en beschikken over betere digitale vaardigheden dan lager opgeleiden. Dat zorgt ervoor dat mensen die minder digitale competenties bezitten, meer last hebben van de automatiseringstrend. Zij kunnen minder makkelijk ander werk vinden.

Om dus zowel je personeel als je infrastructuur een goed toekomstperspectief te geven, loont het om tijdig voor te sorteren. Onderzoek waar automatisering de meeste winst oplevert, zodat je slimme investeringsbeslissingen kunt maken. Zo blijf je ook in de toekomst financieel winstgevend.

Om het maximale uit automatiseringstools te kunnen halen, zal de vraag naar hogeropgeleiden en IT-specialisten toenemen
Neem de voorspelde effecten op de arbeidsmarkt mee in je bedrijfsstrategie